Rammstein Reise Reise Tour – Bratislava 28.2.2005 Incheba Hala C

autor: Libor

Niekedy pocas mesiaca november 2004 v skole na chodbe ma stretol Edgar, moj spoluziak zo skoly a zaroven velmi dobry kamarat, povedal mi, ze Rammstein maju vo februari koncert v Blave, vstupne je v predpredaji cca 1000 a ci len tak nahodou nepojdem. Na tuto otazku sa hadam ani nedalo povedat nic ine ako ‚jasne ze ideme‘. Edgar je asi jeden z naj fanusikov Rammsteinu co poznam a Juro tiez. Obaja su z nich uplne hotvy, tak sme sa dohodli, ze sa na nich pozriet pojdeme. Ja som mal rad Rammstein, ale u mna nebol nikdy jednickou, pretoze tou je Nirvana. Som si povedal, ze Nirvanu na zivo uz neuvidim nikdy tak by nebolo odveci ist na Rammstein show, pretoze su jednou z mojich najoblubenejsich kapiel. Edgar zohnal tri listky, ale tie v predpredaji boli ihned vypredane, tak my sme mali za vyssiu cenu, ale nam to nejak nevadilo, pretoze ked ideme tak ideme. V skole si utahovali, ze ak sa dostaneme aspon dnu tak sme frajeri s velkym F a ak sa nam to podari, tak sa mame nasackovat k unikovenu vychodu, pretoze tam urcite nieco kapela podpali. Ked prisiel februar 2005 tak sa uz len odpocitavali posledne dni… ale sa stalo to, co sledoval snad cely svet. Koncert bol planovany na 22.februar, ale presne v tych dnoch sa konal v BA samit Bush-Putin. Bola toho cela telka a tlac. V televiznych novinach jeden hovorca povedal, ze planovany koncert nebude, pretoze ‚vyssia berie‘. Ja som vecny optimista a tak som veril ze vystupenie nebude zrusene, ale len sa zmeni termin, lenze nie niekedy o rok alebo na inom mieste. Tak sa aj stalo. Koncert v BA bol vraj prehodeny s koncertom v Ostrave a nakoniec novy termin bol dany na 28.februar. Mozno to bolo aj tak lepsie, pretoze v ten tyzdem sme mali prazdiny a menuseli sa uliat. Ja osobe som mal uz aj tak za novy polrok dost ‚dobrovolne vymeskanych‘ hodin a dalsie som nepotreboval.

V dany den sme sa rano mali s Jurom stretnut na stanici, lenze samozrejme Juro si nemohol zabudnut vstupenku doma, musel sa vratit domov a potom dobehnut na vlak. Ani neviem ako a uz sme vystupili v BA. Bola to hotova ‚bleskovka‘. Edgar nas cakal uz tam, pretoze siel par dni skvor. V kupelni si Juro zafarbil hlavu na stieborno, aj obocie – povedal ‚aby som zapadol a nevinikal z davu‘. Edgar si urobil saleny uces, ktory mu nenormalne sekol a ja som to nechal tak, pretoze som uz mal na hlave v minulosti kadeco a casom ma to prestalo bavit. Sme sli nai pizzu a cim skvor isli do Inchebi, aby sme sa dostali dopreu az k podiu.

Po nadhernom cakani pred vchodom sa konecne otvorili brany a zacal sa tlak. Postupne sme sa neako pretlacili dnu, pretisli rovno dopredu a bolo. Zo zaciatku v hale hral playback, neaka hudba stylu Blink182 alebo nieco podobneho cahaktebu, neda sa urcit co presne to bolo. Ked sa ludia dostali dnu, nastala tma, ticho, kazdy ocakaval predkapelu. Bolo nieco okolo siedmej – osmej hodiny vecer. Vedeli sme ze pride Apocalyptica a boli sme tomu radi. Rzpalila to hned na zaciatku skladbou Path. Na zaciatku kazdy z divakov stal ako solny stlp, ale po par minutach sa to pohlo. Potom sli dalsie vypalovacky z ich tvorby, zahrali aj par skladieb z noveho albumu. Si pametam na sladacik Farewell, zahrali to tak smutne ako na pohrebe. Nechybal ani cover Enrter Sandman (jedna z mala piesni od Metallici co sa mi paci). Apocalyptica dostala ludi do pohybu. To vystupenie sa im velmi podarilo a by mi vobec nevadilo, keby hrali dalej a Rammstein zacal o hodinku neskvor, lebo bolo vidiet, ze su neuveritelne dorby a nemaju chybu. Komunikovali s publikom a neodfllakli to, ako sa na predkapely patri. Samozrejmostou bolo odhodenie paliciek do publika, poklonenie sa na konci, podakovanie za priazen ludi… proste tak ako sa patri. Ja osobe neznesiem take hranicne pripady, ak clenovia kapely beru ludi na vystupeni ako zvierata na bitungu, ukazuju do hladiska fuckerov jedna radost, pluju do davu…, pretoze toto si fanusik nezasluzi nech je akymkolvek clovekom. Ked zisli z podia prec, aj tak sa dav plny energie nemohol dockat lidra dnesnej show.

Nastala uplna tma, dav bol s nervami v koncoch. Napetie stupalo rychlostou blesku a z hulakajuceho davu to bolo citit. Zraju sa na podiu objavili siesti chlapici v koseliach s kravatou a s baterkami ako basebalove palice. V pozadi bolo pocut neake elekto zvuky a za ciernou plachtou vidiet modre blesky. Tot bol okamih na ktora cakal snad cely dav. Z nicoho nic spadla plachta a zacali prve tony piesne Reise Reise. Rammsteim zacal svoju show velmi elegantne na na vysokej urovni. Otvoril sa dvere na podiu, vsade bola hmla a z tej hmly prisile doprehu Till. Pripchodoval ako sa patri. Zhora na 2 kovovych ramenach paralelne pomaly zisli gitaristi, kedy pribehol Flake ani som si v tej rychlosti nevsimol a hore za bicie uplne zo dola v predu nebolo vidiet. Reise Reise ako uvodna ci otvaracia piesen sa presne hodila na zaciatok. Hned bolo aj citit tlaky z davu, ktory sa sanzil dostat co najblizsie ku kapele. No ale ako sa povie – ‚kto prvy pride prvy berie‘, tak nech sa nikto nestazuje a nehundre. Nedaleho o nas som videl ako sa jeden hnusny nechutny hajzlicek pchal doprebu ako cez mrtvoly. Zadieral do ludi a bol nechutny, choval sa ako besny. Dalsie poradie piesni si uz presne napametam, ale zo zaciatku zahrali Keine Lust. Uprimne povedane – som sa tak zlakol ako malokedy, ked na zaciatku udreli bicie a popri nich zaznel prvy silnejsi vystrel. Tato rana bola z uvodnych najprenikavejsia. Potom sa rozbehli dalsie a dalsie. Ich intenzita a sila sa stupnovali. Po prvej serii striel a delobuchov pocas Keine Lust si clovek na to zvykol a bral to ako kazdodenny normal.

Skupina dalej zahrala najlepsie skoladby z ich vtedy najnovsieho albumu Reise Reise ako Mein Teil, Amerika, Moskau, Los, Ohne Dich a samozrejme aj vypalovacky ako Du Hast, Du riechst so Gut, Sonne, Links 234, Feuer Frei, Rein Raus. Nie som si celkom isty, ale sa mi zda, ze aj Sehnsucht Nechybal ani cover Stripped od Depeche Mode.

Links 234 isiel medzi uvodnymi skladbymi, moj nazor je, ze preto, aby dostali dav do este vecsieho sialenstva, pretoze tu piesen kazdy v Inchebe dobre poznal a ma unikatny rytmus. Piesen sa zacala klasickym zvukom na zaciatku piesne na radovom albume Mutter, ale bol podstatne dlhsi. Pocas toho ‚zvukoveho‘ pochodovania pripochodoval aj Rammstein a bolo vidiet, ze mali to poriadne nacvicene. Ja sice niesom toho nazoru, ze Rammstein su fasisti, ale kto nepozna skupinu a nidky o nej ani len nepocul, tak pri pohlade na tutu piesen pocas ziveho vystupenia by si povedal, ze ide o neaky fasisticky ci neonacisticky koncert a sa nacudujem, ze siroka verejnost si podanie tejto piesne (a aj celej kapely) vyklada zle. Pri pohlade ako tam napochodovali, ich obleky, ktore su dost extravagantne na rokovu kapelu, Flakeho vojenska prilba na hlave, starogermanske podanie nemeckeho jazyka, vyraz na pismeno ‚R‘ pri speve, pocas refrenu po slove Links mavanie rukou, ktore priponina hailovanie aj zo strany fanusikov. Pocas toho refrenu to na prvy pohlad pripada ako vojenska dresura v podani spevaka smerom na ludi, ale nie je to tak. Kto dobre pozna tutu piesen vie, ze je to o niecom uplne inom a nejedna sa o propagaciu ci smerovanie k prejavom fasizmu. Ja nikomu nebudem vykladat zmysel tej piesne, tak kto je do danej problematiky nezainteresovany, tak nech sa paci, na internete je dostupnost informacii, ked si to nastuduje, tak sa presvedci o mojom tvrdeni.

Mne osobne sa najviac pacilo podanie piesne Mein Teil. Nie preto, ze by som bol konzervativny a toto tvrdenie prenasal z nazoru, te Mein Teil je moja oblubena piesen, ale jednoducho kto to videl nazivo a nie cez DVD alebo vie o tom z pocutia, tak mal nezabudnutelny zazitok na cely zivot. Till dotlacil na podium obrovsky kotol, z ktoreho vykukoval Flake. Ten sa tam mal uvarit, ale samozrejme len ‚na pohlad‘. Till namiesto mikrofona mal v ruke noz roznmerov ako na mamuty, drzal ho cepelou smerom dole, pretoze v rukoveti bol zakompovany mikrofon. Z dialky to mozno nebolo postrehnut, ale ten, kto bol vpredu, tak si dobre vsimol masiasku capicu na Tillovej hlave, jeho celkove zakrvavenie, pohyby tym ‚nozom‘ smerom hore a hode pri speve. Mne to cisto pripadalo ako kanibalizmus pri pohlade na Tilla a Flakeho cakajuceho v kotle. To jeho vykukovanie nemalo chybu. Piesen sa od studiovej nahravky dost odlisovala jednak hudobnou strankou, jednak aj casovo. Bola podstatne dlhsia, pretoze ako inac by stihal Till plamenometom pridavat ohen pod kotol a podobne spomynane kusky… Potom chytil pokryvku kotla a ju odhodil takou silou, ze pri dopade na zem to riadne rachlo, ktovie ci na nej nebol aj zakompooavany mikrofon pre lepsi efekt. Ked Flake vyskocil tak cely ziaril. Mal na sebe mnozstvo svetelnych efektov a ktovie co vsetko este. Pobehoval po podiu ako zmyslov zbaveny a neodpustil si aspon cast jeho tradicneho tanca, ktory robieval v minulosti na koncertoch. Cele toto varenie sa skoncilo ako inac bez ujmy na niekoho zdravi a obrovskym potleskom. Ludia boli abnormalne spokojny a mozno necakali to, co este len pride, pretoze kto este nevidel ich zive vystupenie, ani len nemal predstavu o tom, co ma skupina v programe. Tato piesen bola nominovana vraj na ocenie v nakej kategorii ohladom najlepsieho ziveho vystupenia ale nieco take, tak ak nebude prva, tak to by som chcel vidiet tych frajerov, co su v tomto lepsi.

Ked prislo Feuer Frei, tak ohne slahali takmer vsade a taka svetelna alebo ohnova show nieje ani pocas oslav Silvestra. To, co predviedli sa len tak nevidi. Samozrejme je ine to sledovat zo zadu a ine priamo pod scenou ako my traja. Ja som mal z toho asi takyto pocit – bolo mi vtedy strasne horuco. Ostatne pocity a zazitky sa nedaju dat do slov, preto dalen tutu cast nerozoberam.

Amerika ako tradicne podana v anglicko nemeckej zmiesanine, jedna z malo casti, ktore odspievali aj divaci. Z tejto piesne som nemal neaky extremny zazitok, pretoze sa mi to pozdavalo ako vidiet klip Ameriky nazivo, ale po hudobnej stranke prenikavejsie a viac putavo. Moj sujjektivny nazor je, ze ta skladba ani nie je presne po hudobnej stranke Rammstein. Je to cisto zlozene do radia alebo televizie, aby si ziskali dalsich fanusikov, ktori maximalne vedia o neakom Du Hast alebo Links ci Sonne. Ta piesen sa mi nikdy velmi nepacila a jednu dobu pri pocuvani albumu Reise Reise som ju zakazdym preskocil. Kto nie je skutocny fanusik Rammsteinu a pozna len ich vtedy najnovsi album Reise Reise, tak u neho pravdepodobne opak je pravdou – Amerika bola najlepsia a ostane len odbrnkane, aby show nemala 10 minut.

Du riechst so Gut sa dost odlisovala od jej normalu. Bola podana v novsom sate/verzii. Pri nej sa velmi nezastavujem, pretoze ju odohrali ako sa patri, Till pri speve to co spieval prezival ako v realnom zivote. Je to klasicka vypalovacka z ich tvorby, ktora nepotrebuje detailny opis.

Samozrejme nechybalo ocakavane Du Hast. Da sa povedat, ze touto piesnou sa Rammstein presadili nie len na rokovej scene, ale aj do celeho sveta. Americky kontinent ich spoznal vdaka nej na soundtracku k filmu Matrix. Je to do istej miery symbol Rammsteinu, ktory nesmie chybat na verejmom koncerte. Ked sa povie Du Hast, tak sa urcite ajde aspon jeden somar, co hned povie Rammstein. Hned pri prvych tonoch klaves sa dav fanusikov rozreval a daj jasne na javo, ze na toto sa cakalo. Podanie Du Hast bolo pre kapelu uz mozno nudne, ale ak divak si to praje tak preco to nezahrat. Ja osobne byt clenon kapely, tak tu piesen uz neznasam a zahral by som ju len z povinnosti, ale na nich bolo vidiet, ze ju stale vedia podat genialne a s poriadnou davkou sily ci adrenalinu. Kto to videl, vie o com hovorim. Po skonceni nastal obrovsky potlesk.

Medzi poslednymi skladbymi boli Stripped a Ohne Dich, Stripped je znamy cover od Depeche Mode. Bicie sa presunuli z hora dole na podium, bolo detailne vidiet, aka je to makacka byt bubenikom. Ruky svihali jedna radost, uderi boli silne… Till pobehoval pocas Stripped-u po podiu sem a tam. Raz bol hore a zrazu dole. Podstatne viac komunikoval s fanusikni ako pocas inych piesni. Pocas piesne uz som tusil, ze sa koncert blizi ku koncu, pretoze sa dost uvolnilo tempo. Chvilami som mal taky pocit, ze je to posledna piesen. Opak bol pravdou. To co sa udialo asi cakal len ten, kto to uz videl alebo od niekoho pocul.

Ohne Dich zahrali Rammstein a Apocalyptica spolu. Vidiet Apocalypticu rozmiestnenu hore a dole na scene s ich nastrojmi a ako hraju zaroven obe kapely tak toto som necakal. Bolo to nieco tak dojimave, ako nic ine, Ta piesen je dost smutna sama o sebe a podanie s Apocalypticou podstane viac. Vtedy som vedel, ze je urcite koniec a bolo to ako rozlucka alebo nieco, co symbolizeje akysi dozvuk po niecom co sa neodkladne konci. Teraz nie som si celkom isty, ci to bola posledna piesen, alebo po Ohne Dich prisla este neaka vypalovacka, ale bol to koniec a to bolo jasne kazdemu, kto bol v stave triezvosti. Koncert za zakoncil postupnym rozlucenim sa jednotlivych clenov oboch kapiel odchodom cez uz spomynane kruhove dvere, len Flake stale ostaval sediet na neakom predmete a hral – lepsie povedane si brnkal na prenosnych klavesach. Potom sa rozlcil aj on a isiel prec.

Pocas show samozrejme nechybali ani kusky, ako plavenie sa gumovym clnom cez dav ludi, rozbijanie nastrojov, hadzanie mikrofonov o zem ci stenu, dela, ktore stielali papieriky ci co to bolo…, natahovanie sa Tilla s Flakem. Zvlast dojimave bolo, ked si uz nespominam pocas ktorej piesne, ale Flake hral na klavesy, tak Till dosiel za nim a ho strkal, ‚jemne‘ fackal alebo zadieral. On sa samozrejme snazil mu to vratit. Scena bola vymyslena unikatne a pripadala mi ako kopa kovu na jednej kope, ktora zdoraznuje industrialny charakter Rammsteinu. Mozno to bolo ako v neakej priemyselnej tovarni alebo nieco take. Vsade boli plynone bomby, ktore sa pouzivali pocas svetelnej show – mozno to vyvolavo vo mne tento dojem. Obleky kapely boli tiez dost svojske – az extravagantne mozno. Po zvukovej stranke bolo citit nemecku preciznost a cit pre detail. V zakulisy som postrehol celu sadu gitar, ktore si gitaristi striedali podla potreby. Tento akt je dostatocnym dokazom toho, ze priprava bola na jednicku a koncert nebol odflaknuty. Vedelo sa verejne, ze ide o datumom posledy koncet v ramci Reise Reise Tour, tak kamosi mi hovorili, ze to bude flakacka, ze vraj sa na taku dieru ako Bratislava s prepacenim za vyraz vyseru, ked chceme vidiet ich show v plnej krase aby sme sli do Wiedne alebo do Prahy… Ja som bol spokojny s faktom, ze vobec prisli na Slovensko a nie este sa trepat niekde inde. Moj celkovy dojem je, ze vystupenie nebolo odflaknute, moje hodnotenie je 99%, ale nie preto, ze by tomu nieco chybalo, ale ja nicomu nedavam 100% NIKDY, takze u mna maju maximum. Co sa tyka celeho vecera, tak tiez 99%, pretoze organizacne to bolo zvladnute, predkapela bola tiez super, a vidiet dve super kapely za jeden vecer tak to sa vzdy nepodari. Teraz mozno si pohnevam na moju osobu vela ludi a dopredu poviem, ze niesom narodniar, ani zatvrdli Blavak (pretoze nepochadzam z BA) a ani nepriatel Ceskeho naroda, prave naopak – po rozdeleni republiky som pocitoval smutok a nikdy som sa s touto udalostuo nestotoznoval, ale podla toho co odznelo v Prahe ako predkapela, tak z tohto hladiska koncert v BA bol o nieco lepsi a predpoklady ako ,,bude to odflaknute a pod.‘ sa nenaplnili. Ludia za zabavili ako sana takuto akciu patri. Incheba je betobova stavba- je to hotovy betonovy kolos. Pri davovom ‚poskakovani‘ som citil, ako sa doslova beton pod nohami stlaca hore a dole. Kto si chcel zapogovat tak si zapogoval, ko sa siel vysaliet tak sa vysalel do sytosti, kto siel zazit nieco velke tak to zazil…Po koncerte bola moznost zakupit si rozne osatenie od mikin cet tricka az po vselico, plagaty, rozne privesky aci ine spomienkove predmety. Ako prebehla After Party nedokazem povedat, pretoze som sa jej nezucastnil. Ako sme sa my traja dostali domov, tak to je uz dalsia kapitola a pisat to vsetko by bolo dost obtiazne.

Este snad mozem spomenut, ze okrem emotivneho zazitku zazitku som si odniesol so sebou aj kusok klaves, ktore pocas show roztrieskal Flake. On sice ich hodil fanusikom do davu, ale kusky boli po podiu aj pod nim. Jedneho pana z ochranky som poprosil, aby mi nepodal jeden kusok. On bol ochtny a ani neviem odkial vytiahol skoro cely spodny kryt, ktory odletel na zem. Takze ak teraz cita ten, kto ma tie klavesy, ale chyba in spodna cast, tak ta je moja. Ale aj tak ju uz v podstate nemam, pretoze jedna holka co bola vedla mna ma poprosila o kusok, tak som jej odlomil polku daroval, pretoze ked sa z takehoto suveniru tesim ja, preco by sa nemohol aj niekto dalsi. Lenze sa stalo to, co som necakal – retazova reakci a moj suvenir sa delil do vtedy, kym mi neostal kusok o rozmeroch asi 17 x 8 cm. Istu dobu bolo na nom aj vidiet tu gebutzinu, cim boli potreti Rammstein, ale casom sa to zotrelo, pretoze takmer kazdy si to chcel osahat a chytit…

Asi este 4 cele dni mi piskalo v hlave z toho randalu, ale kto to ma rad Rammstein a v jeho okoli sa objavi tansparent s napisom Rammstein s datumom vystupenia, tak nech nevaha a ide sa pozriet, pretoze ani jedno live DVD sa nevyrovna skutocnemu zazitku, ktory si clovek odnesie po takomto veceri.

Libor